Borta mot Svärtinge

Ännu en match är spelad av Sveriges hetaste damlag och denna gång var det bortamatch mot Svärtinge, ett lag som vi inte alls visste mycket om. Dom är nämligen ett nystartat damlag för iår, trots det vann de sin serie i våras. Vi förstod att det skulle bli en tuff match och om jag ska erkänna var jag riktigt nervös innan matchen när jag insåg att vi bara hade kallat 12 st till matchen, varav några kom direkt från jobb och jag direkt från flyget. Vilket kanske inte är de bästa förutsättningarna innan en viktig match. Men tack vare våra underbara flickspelare fick vi ihop 14 spelare. Dessa var Tove och Jonna som straxt innan hade spelat match med sitt lag. Jag vil bara säga att ni är guld värda och att det är riktigt kul att se er kötta på planen!

Vi var en bil som åkte direkt till Svärtinge från Linkan (Jag, Sjösvärd, Malin och Carro). Så vi skulle alltså försöka hitta till planen på egen hand, vilket gick bra tillsist. Malin slog upp adressen på sin mobil men det visade sig att vi skulle svänga av till en väg som var avstängd så vi åkte lite fram och tillbaka. Tillsist hittade vi som sagt rätt och WOW vilken anläggning det var. Helt nybyggd (antar jag? Luktade iaf nytt) stor arena med konstgräs, nästan så att jag blev lite avundsjuk faktiskt….  Nog om det, förhoppningsvis kommer Bergvallen någongång också likna detta ställe eller?

Vi taggade som vanligt igång i omklädningsrummet med våren superduper spellista på spotify och innan matchstart kändes det riktigt taggat från alla. Vi marscherade ut tillsammans med motståndarlaget och domaren från omklädningsrummet och tillsist blåste domaren igång matchen.

Vi startade med följande uppställning:

                                          Anna

Lisa                      Sofie                   Malin                  Carro

Ellen                   Bartis                  Erika                   Emelie

                             Herman             Sjösvärd

 

Avbytare: Alma, Jonna, Tove

Svärtinge trycker på redan från start med mycket bollinnehav, passningar in och ut från mitten. De syns redan från början att det är ett mycket passningsskickligt lag som spelar runt bollen mycket inom laget. De hittade väldigt ofta in till deras spelare i mitten som sedan passade vidare, bytte kant och mycket mer. Riktigt duktiga spelare. Trots deras bollinnehav och löpande så kom de aldrig till några jättefarliga lägen, utan vi lyckades alltid stoppa dom i sista sekund innan de kom till skott. Det är så otroligt läskigt att stå där längst bak och se när det kommer fria spelare i mitten som har skottlägen, men på något sätt lyckas mina grymma utespelare alltid bryta eller stå i vägen så jag slipper försöka mig på en räddning *Stolt målvakt*. Om man ska summera första halvlek så skulle jag säga att Svärtinge hade mycket boll och rullade mycket, tog mycket löpningar men att de aldrig riktigt kom till bra lägen. Jag tycker vi kämpar på bra, det är sjukt jobbigt att jaga boll så mycket och att få springa från kant till kant hela tiden, stor eloge till er att ni orkar hela halvleken ut. Dock skapar vi ändå några lägen ett stundtals gånger som är vassa men resulterade aldrig i något mål.  Det kändes mest som att vi försökte lägga långa bollar på Herman som skulle ta sig förbi på egen hand, som hon många gånger klarade av. Svärtinge får 2 bra frisparkslägen nära mål, den första går över och den andra nickar Sjösvärd klockrent iväg. Första halvleken slutar alltså 0-0.

I paus tar vi upp att vi ska ha mer koll på deras innermittar som styr deras spel och se till att de inte ska få vända upp. Vi går in i andra halvlek med ny energi och humöret på topp och gör det vi ska, nämligen ligger tightare på deras mittfältare. Dessutom skulle vi lägga mer bollar ut på kanten som vi också gjorde riktigt fint. I början av 2:a halvlek lägger Sjösvärd en klockren löpboll till Herman som lätt tar med sig den i fart och rushar förbi sin back och skjuter en perfekt boll straxt över målvakten och den går i MÅÅÅÅLL! 

 

Vi fortsätter att ligga på i andra halvlek, stressar Svärtinge som helt plötsligt inte alls ser lika säkra ut i deras passningsspel. De slår felpass på felpass och vi skapar mer och mer lägen, bl.a Emelie som kämpar ute på kanten gång på gång och springer förbi backarna lätt som en plätt. Dock lyckas Svärtinge ibland komma fram och göra mig nervös där bak men fick ändå inget riktigt vasst avslut ändå. I slutet av matchen var vi riktigt trötta, men trots detta kämpar alla verkligen in i det sista för att försvara vår1-0 ledning. Däribland såg det ut som Bartis var sugen på lite intervaller i slutminuterna då jag såg henne springa som en antilop från höger till vänster, fram och tillbaka flera gånger om i maxfart. Det är så sjukt kul att se er verkligen kämpa trots att benen kramper, det är tack vare denna kämparglöd och vilja som vi har som vi vinner denna match!

Matchen slutade alltså 1-0 till Sveriges hetaste damlag som nu fortfarande toppar serien med hela 3/3 vinster.

Det är svårt att välja ut en specifik spelare som matchens lirare, då jag tycker att hela laget visar vilja och ger allt. Men som sagt, superduper tack till Jonna och Tove som ställer upp och bara kör så det ryker ute på planen, så himla kul att se att ni vågar ta för er. Det är ju också kul att se våran alldeles egna Herminator att näta denna match återigen.

Tack för mig, nu har jag gjort mitt första och förhoppningsvis sista blogginlägg i hela mitt liv.
Mvh Den nervösa lilla tjejen längst bak på planen. 

 
#1 / / Sjösvärd:

Det gick ju hur bra som helst det där Anna! 😃 Kul att få läsa från en målvakts perspektiv med 😉

#2 / / Anna:

Haha, frågan är bara vad som hände med laguppställningen 🤔 och vad det är för bild som Malin tog i slutet 😂