Seriepremiären mot Tallboda

Jag måste bara säga det att i ärlighetens namn så trodde jag inte en sekund i söndags att detta blogginlägg skulle komma. Sjösvärd och jag tvistades om vem som skulle skriva, jag som var fly förbannad och Sjösvärd som också kände en rejäl irritation, ingen kände sig sugen. Men som tur var har jag gått till det det 5:e steget av Kübler-Ross-modellen av sorg och förlust faserna och har kommit till "acceptans" så jag ska ge det ett försök.
Låt oss börja från början med vilket lag vi ställde upp med.
 
Sjösvärd
Lollo            Erika               Herman         Ellen
Barthis
Wilma            Melander            Lina            Lisa
Anna
Bänk: Emelie, Emma, Carro
 
 
Då kanske ni undrar vad Carro gjorde på bänken. Jo, som den hjälte hon är så var planen att hon skulle komma till andra halvlek direkt från jobbet. Här ställer vi upp för laget!
 
När vi hälsade tryckte domaren väldigt mycket på att det skulle vara schysst spel, framför allt mot honom. Jag och Tallbodas lagkapten accepterade den punkten och matchen drogs igång. I och med att jag vann slantsinglingen och valde sida började Tallboda med bollen men vi var på tå. Jag tycker ändå att vi hade ett rätt okej spel. Det var inte våran bästa match men vi höll upp spelet bra. Vi hade en hel del lägen, och en del var även riktigt bra men bollen ville liksom inte in. Men så i 21:a minuten fick Lollo en perfekt pass bakom deras backlinje. Hon tog till turbon, kom först till bollen och tog med den några steg innan hon la en rak pass mot borte stolpen där Sjösvärd var kvick och slog en lätt bredsida in i mål! 0-1 till oss!
Favorit i repris
 
Tallboda pressade högt och backlinjen stod ofta uppe vid mittlinjen vilket gjorde att vår backlinje inte vågade bolla lika mycket som vi brukar.
Tallbodas taktik gick ut på att slå stickare på deras snabba forwards som hängde lite offside för att sedan göra en mötande båglöpning och sticka vilket vi ganska snabbt listade ut och försökte stoppa. Då och då slank de igenom men vi var på tå och han ofta ifatt eller så blev passen en aning hård så Anna kunde rusa ut och plocka den. Vi märkte även ganska snabbt att de inte spelade så snyggt. Det var efterslängar hit och sparkar dit. Det var frustrerande att det inte blev fler avblåsningar men det var bara att försöka hålla humöret uppe.
Carro kom till matchen tidigare än planerat och hoppade in som mittback medan jag fick gå upp på Barthis plats och hon drog sig ut på högerkanten om jag inte minns fel. Det märktes direkt att Carro var tillbaka som mittback då det började rullas lite mer boll mellan backarna. Dessvärre föll vi ner mot backlinjen och Sjösvärd fick kämpa på toppen själv vilket gjorde det onödigt svårt för oss. Som Lina sa så kämpade vi på bra men vi kämpade inte med varandra utan vi jobbade snarare var för sig istället för att sätta press som lag. Det blev därmed svårt att få igång ett spel och det blev inget mer mål den halvleken så vi gick till vila med 0-1 till oss.
Alla verkade känna samma sak. Det krävdes mer snack och mer teamwork. 
Andra halvlek drog igång med en lite positionsbyten där jag inte riktigt hängde med på alla byten. Det kändes i alla fall bra. Det rullade på bra och vi hade likt den första halvleken några vassa lägen men bollen ville inte in...
I 67:e minuten fumlar vi lite i mitten och Tallboda får tag i bollen och slår en fin passning mellan mig på vänsterbacken och Carro som mittback och där kom en av deras kvicka forwards och rusade mot bollen. Jag försökte hinna ikapp men hon fick iväg ett markskott i Annas vänstra hörn innan jag hann fram och där blev det 1-1... Det blev lite tyngre på direkten och 9 minuter senare fick Tallboda en hörna som blev en lätt rullande boll rakt mot en Tallbodaspelare som sköt och det blev 2-1. Till skillnad från tidigare mål i baken blev det istället total omvändning. Alla taggade till ordenligt, vi pressade, Tommy lyfte upp så vi körde trebackslinje och vi gjorde allt för att få fram bollen mot mål. Vi lyckades få en Lollohörna som hon som vanlig la galant. Sjösvärd var beredd och drog till på volley med rejäl kraft. Tyvärr blev det aningen snett och kom till höger om målet annars skulle det lätt ha varit årets mål! Dessvärre blev det inte mer än så och matchen slutade med en uddamålsförlust...
 
Matchens kanon: Emelie och Emma från B-laget som ställde upp. Det blev inte så mycket nämnt om er i matchreferatet men ni gjorde en stark insats och vi ser med glädje på att ni var med. Riktigt bra jobbat!
 
Matchens kalkon: Tallbodas osportslighet. Likt jag nämnde tidigare var det en hel del efterslängar och andra dumheter. Priset går nog dock till en som jag var i närkamp med nere vid vårt straffområde. Först kampades vi om bollen fair and squre, sedan fällde hon mig och till sist orkade hon inte riktigt springa runt mig där jag låg med magen mot gräset utan hon sprang rakt på min rygg. Naturligtvis missade domaren det trost arga tillrop från publiken och bänken. Tommy var förbannad och sa efter matchen att om det hade varit någon som han tränade så skulle hon inte fått spela en minut till. Lyckligtvis har det inte blivit något värre än mindre rörelsesvårigheter (typ böja mig bakåt och springa för mycket) och ett rejält blåmärke.
Ett försök att få en bild på det men det var svårt att ta en selfie på sin rygg med en kass mobilkamera.
 
Jag höll nästan på att glömma att Sjösvärd även fick ett rivsår från matchen. Dock ingenting som jag har fått se men det var viktigt att det kom upp på bloggen. Så nu vet ni. Du är en fighter Sjösvärd!
 
Avslutningsvis kan man väl sammanfatta det som att Tallbodas sportslighet kan förbättras och att vi har kämparglöden om vi vill, det gäller bara att vi plockar fram den från start till nästa match! Det är ingen idé att deppa mer över förlusten, det mest rättsvisa resultatet hade varit oavgjort eller vinst till oss om man ser till helheten! Tyvärr är fotboll inte alltid rättvist. Det var ändå en helt okej seriepremiär och det syntes stor potential och om ni minns förra året så förlorade vi seriepremieären men förlorade sedan inte en enda match till förutom mötet med Tinnis på höstsäsongen. Så vi satsar väl på ett liknande koncept i år!
 
Nu ser vi istället framåt. Imorgon (torsdag) klockan 18.30 spelar B-laget match i Åtvidaberg. Dessvärre så har jag inte så mycket koll på hur det ser ut inför matchen. Enligt hemsidan är det endast 8 spelare från BIF som ska vara då vi endast får ta med max 3 st som var med spelade med A-laget i söndags. Det kommer nog bli tufft så det gäller att spela smart. Vi hoppas på 3 poäng till!
 
För A-laget blir det ingen match nu på söndag mot Kisa, den är nämligen flyttad till den 10 maj för att Kisa skulle till Liseberg?? Nåja, nästa match bli istället den 8 maj även den i Åtvidaberg. Mer info kommer! 
 
/Melander
 
#1 / / Anonym:

Förbannad blir man, ett rejält blåmärke det där ju! 😤 Bra skrivet Mellis!